Gezond eten, hoe moet dat nou?

Regelmatig krijg ik vragen over wat je nu moet eten om gezond en vitaal te blijven, om je gezondheid te verbeteren of om weer gezond te worden. 

Minder en plantaardig eten

Gevarieerd- en volwaardig eten is heel belangrijk. Maar ook matigen met de hoeveelheid die je op je bord schept! We weten dat er in de zogenoemde blue zones* veel minder gegeten wordt dan wat er hier in Nederland gemiddeld gegeten wordt. Ook wordt er in deze gebieden meer plantaardig gegeten. Beide zaken dus; én minder eten én meer plantaardig eten, leiden tot een betere darmgezondheid en een betere darmgezondheid geeft meer vitaliteit zowel fysiek als geestelijk.  

Wat is voor jouw persoonlijk de beste voeding?

Dat ligt best complex. Er is in feite niet een kant-en-klaar antwoord op. Voor iedereen is dat namelijk toch weer net anders. Je vitaliteit en gezondheid hangen van heel veel factoren af. Dus een optimaal voedingspatroon hangt ook af van jouw specifieke situatie. Zo heeft langdurige stress grote invloed op je gezondheid. Dat is natuurlijk wel bekend. Stress en voeding hebben invloed op elkaar. Wist je dat stress impact heeft op je spijsvertering en dat je meer buik-vet opslaat als je veel stress hebt? Heel vervelend natuurlijk.

Koolhydraten maken een gelukshormoon aan

Veel mensen eten tegenwoordig koolhydraatbeperkt omdat ze willen afvallen. Maar wist je dat de langzame koolhydraten helpen bij de aanmaak van het gelukshormoon serotonine? En meer serotonine geeft juist stressverlaging! Trouwens serotonine (geluks- en knuffelhormoon) wordt vooral aangemaakt in je darmen en niet in je hersenen! Je darmen zijn dus een belangrijke spil in je (emotionele) weerbaarheid. Denk maar eens waar je stress voelt: heb je weleens een knoop in je maag? Die zit dus niet in je hoofd toch? Of denk even aan zenuwachtig zijn. Waar voel je dat? Het werkt bij mij altijd op mijn darmen. Ik moet dan altijd nog even naar de wc of als ik heel erg zenuwachtig ben krijg ik geen hap door mijn keel. 

Het belang van gezonde darmen

Je darmen zijn erg fijngevoelig en communiceren steeds met je hersenen. Als je lichaam druk is met de stress-reactie dan laat het andere systemen in je lichaam even buiten beschouwing. Zo wordt je hele spijsvertering op een laag pitje gezet en daardoor haalt je lichaam dus letterlijk minder vitamines uit bijvoorbeeld een sinaasappel dan als je ontspannen bent. Bij langdurige stress kan dit dus een groots effect hebben, helaas in negatieve zin dus.  

Gezonde levensstijl

Voor iedereen geldt dat als je stress hebt je er goed aan doet om extra gezond eten. Helaas is er geen heilige graal. Een gezonde leefstijl is een combinatie van bewegen, gezond eten en ontspanning. En je bent gebaat bij een vast dagritme. Daar worden je hormonen blij van! Even terugkomend op de blue-zones…. alle 4 de genoemde factoren komen in de blue zones naar voren…goede voeding, rust, regelmaat en functioneel bewegen! 

Tips voor voeding in stressvolle periodes:

  • Eet vooral gevarieerd en gezond en eet veel vezels. Op mijn website staat een lijstje met voeding die veel vezels bevatten
  • Eet ook lekker veel verse kruiden (peterselie, basilicum etc.) en specerijen (gember, kurkuma, etc.) Die bevatten vaak veel anti-oxidanten. 
  • Zorg voor voldoende vitamine C (via bijvoorbeeld sinaasappels maar ook bijvoorbeeld paprika). 
  • Eet Omega 3 om de productie van Cortisol te verminderen. Omega 3 zit onder andere in vette vis en walnoten. 
  • Eet langzame koolhydraten: die helpen mee bij het aanmaken van serotonine. Langzame koolhydraten zitten net als vezels in volkoren producten.
  • Magnesium helpt om spierspanning tegen te gaan en is ondersteunend aan melatonine. Magnesium is onder andere te vinden in chocola, bananen, zonnebloempitten, sesamzaad en (lekker!) Parmezaanse kaas. 

Marianne Bleumink is biomedicus en al sinds jonge leeftijd geïnteresseerd in de werking van het menselijk lichaam. Zij geeft daarom online masterclasses over Vitaliteit en Gezondheid, Marianne adviseert en begeleidt bij medische vraagstukken en begeleidt werkgevers en hun medewerkers bij bijvoorbeeld burn-out klachten of een (chronische) ziekte.

Lees meer van en over Marianne op haar website!

* Wat zijn blue zones?

Bron Wikipedia: Blauwe zones zijn afgebakende gebieden waarvan de bevolking een specifieke levensstijl en leefomgeving deelt en waar de mensen meetbaar langer leven. Als mogelijke verklaring wordt gewezen op het geïsoleerde karakter van veel blauwe zones, wat bevorderlijk was voor het behoud van een traditionele levensstijl met veel fysieke activiteit, hechte sociale banden en lokaal geproduceerde voeding. Tegelijk zou een delicaat evenwicht ook de voordelen van de moderniteit beschikbaar hebben gemaakt (welvaart, medische zorg).