De vrouwen die ik coach hebben allemaal 1 ding gemeen. Ze staan altijd klaar voor anderen, begrijpen de situatie van een ander altijd super goed en weten precies wat een ander nodig heeft ‘Joh dat is toch logisch, doe maar even rustig aan, zorg goed voor jezelf!’

Wanneer ze zelf in een soortgelijke situatie zitten, vinden ze het stom dat ze zich zo voelen, spreken ze zichzelf streng toe en gaan ze door met de orde van de dag. ‘En door!’ Er is dus een duidelijk verschil. Ze gunnen het de vriendin wel, maar zichzelf niet. En dat is waar duidelijk wordt dat er een gebrek of een tekort aan zelfliefde is, wat maakt dat het best een uitdaging is om te veranderen van iemand die gestrest en gehaast leeft naar iemand die relaxed en energiek leeft.

Good to know: Als jij kampt met signalen van een overmate aan stress, spanning, overbelasting, uitputting, depressie of burn-out is er altijd een tekort aan meerdere dingen.

Een tekort aan voeding, beweging, ontspanning, bewustwording, inzichten, motivatie en dus een tekort aan zelfliefde. Bij een tekort is het heel erg lastig om (blijvend) te kunnen veranderen. Als we het hebben over een tekort aan zelfcompassie, is zelfzorg op zich al een uitdaging, maar wordt er ook niet naar de signalen van het lichaam geluisterd, die jou eigenlijk vragen om beter voor jezelf te zorgen. Dit samen maakt het cirkeltje rond en deze blijft ronddraaien wat continu zorgt voor stress, frustratie en verdriet.

Klinkt dit herkenbaar voor je? Heb je al vaker geprobeerd gezonder te leven, maar blijf je terugvallen?

Je kan de cirkel doorbreken door level voor level jouw tekorten te gaan opvullen. 

Om je op gang te helpen met het opvullen van je tekort aan zelfcompassie, kan je onderstaande tips alvast gaan toepassen.

1. Sta dagelijks stil bij jezelf. Ga met een kop thee op de bank zitten, staar voor je uit en stel jezelf de vraag ‘Hoe gaat het nu echt met me?’ De antwoorden die je op deze vraag krijgt mag je gaan noteren voor jezelf.

2. Wordt bewust van de gedachten die jouw moment voor jezelf tegen willen houden. Bijvoorbeeld: ‘Dat heb je toch niet nodig.’ ‘Wat een onzin, het gaat prima met me.’ ‘Zit ik dan, en nu?’ Noteer deze ook en kijk eens kritisch naar deze gedachten die je tegenhouden om meer rust en energie in je leven te krijgen. Wil je daar nog wel naar luisteren? Als je hier bewust van bent, kan je gaan kiezen voor wat jou wel helpt!

3. Kom in contact met je lichaam. Het is wetenschappelijk bewezen dat als je elke dag een bodyscan doet, je een gebied in je brein laat groeien, die zorgt voor het mogelijk maken van zelfcompassie. Via de Insight Timer app kan je gratis hele mooie scans doen. Deze oefening helpt je niet alleen naar meer zelfcompassie, maar zorgt automatisch ook voor een reset moment in je drukke bestaan. Voel je weerstand bij de oefening? Mooi! Dat is een teken dat je de meditatie hard nodig hebt. Blijf het dagelijks doen, zodat je gaat ervaren dat het ook zonder weerstand en met ontspanning kan. Fietsen heb je ook niet in 10 minuten geleerd toch?

4. Kijk naar jezelf als het kleine meisje van vroeger. Wat gun je haar als je naar haar kijkt? Wat heeft ze nodig? Door op deze manier naar jezelf te kijken wakker je het ‘gunnen’ aan en kan je op een liefdevolle manier naar jezelf als volwassen vrouw leren kijken.

Alles wat nieuw is voor je, kost tijd, energie, oefenen en ervaren. Gun jezelf de tijd. Merk je dat het daar al ‘mis’ gaat? Voel je vrij om contact met mij op te nemen!

Zolang je leeft, leer je en zolang je voor de lessen open staat, ontwikkel je!

Heel veel liefs,

 Inge